Depression, fatigue och virtuell verklighet (VR) | Mitt liv efter barncancer

Virtuell verklighet (VR) mot depression, fatigue – Inledning

Som jag nämnde i mitt senaste inlägg har jag införskaffat hårdvara för virtual reality (VR), virtuell verklighet. Min tanke var att det kan vara stimulerande nu när jag inte har ork att ta mig ut fysiskt. Det är extra viktigt under en depression att stimuleras visuellt på detta vis, även om det ideala skulle vara att jag faktiskt gick ut exempelvis på längre promenader för nya intryck och stimulering. Nu lever vi dock inte i en ideal värld; således får jag vända mig till den virtuella världen istället. Spel i sig är redan oerhört stimulerande, men jag hoppades att virtuell verklighet skulle ta det ett snäpp högre.

Jag har nu testat Playstation 4 och Sonys ”PlayStation Virtual Reality Headset” (PS VR). Detta inlägg blir en kombination av flera saker. Främst försöker jag avgöra om virtuell verklighet har någon effekt mot depressionen jag haft i åtta månader och som ännu inte är under kontroll.. Kan det användas som komplementär ”behandling” för min depression? Jag förklarar även vad virtuell verklighet är, och dess historia. Det kan finnas fler därute som vill testa detta virtuell verklighet, men inte är insatt i ämnet. Några kanske bara finner det intressant. Det blir oavsett en del off-topic i detta inlägg. Är du inte intresserade i mer detalj vad virtuell verklighet är, hur det fungerar, dess historia och så vidare, så kan jag kort sammanfatta upplevelsen nedanför TL;DR (Too Long; Didn’t Read).

TL;DR

Virtuell verklighet är grymt roligt och en häftig upplevelse. Jag vrider på huvudet, och jag får se miljön runtom mig som om den vore verklig. Det faktum att jag står i ett trasigt, nedgånget och ruttnande hus där det finns zombies eller dylikt spelar ingen roll. Det känns som om jag är där när jag vrider på huvudet. Jag kan böja mig ned för att titta under objekt. Det känns alltså naturligt att se sig omkring i spelet, vilket är helt galet när du står i ett fallfärdigt, gammalt och förruttnande hus. Det ska inte kännas naturligt, men det gör det! Detta är en sådan sak som man själv måste uppleva för att förstå. Om någon från UngCancer eller Maxa Livet-projektet bor i Uppsala är ni välkomna över att testa!

Är allting perfekt med virtuell verklighet? Nej. Spelar det någon roll? Inte direkt. Min förhoppning var visserligen att kunna spela äventyrsspel, som Uncharted-serien. Problemet är att virtuell verklighet kräver mycket av datorer/konsoler, jämfört med vanliga spel. Därför blir grafiken lidande, då många detaljer måste tas bort så att min PlayStation 4 ska kunna leverera hög FPS nog för att inte göra användaren illamående (mer om detta nedan). Det är dock givande nog som det är att jag kan bortse från detta.

Kan VR, virtuell verklighet hjälpa vid depression genom att stimulera hjärnan?
Spelen är inte riktigt lika vackra som detta är, än, men denna bild beskriver känslan av att använda VR bäst.

VR:s utveckling och historia

Virtuell verklighet kan användas för videospel, men VR har även andra användningsområden. Militären använde förenklad virtuell verklighet tidigt, och började runt 1980 använda vad jag skulle kalla riktig VR. Företag använder förstås även idag VR för ändamål annat än videospel. Jag har exempelvis en kompis som arbetar som civilingenjör. Det företag han jobbar för använder VR för att ge deras kunder chansen att besöka den nya anläggningen de tänkt bygga, innan den är byggd. De får se resultatet på riktigt, fast virtuellt innan det blir… verkligt.

Nu blir teknologin dessutom billigare och billigare och alltfler företag kommer att använda VR – hoppas och tror jag i alla fall. Arkitekter, bostadsmäklare och biltillverkare skulle kunna använda VR, för att nämna några.

Jag är dock mer intresserad av vad VR kan göra för videospel och upplevelser i VR. Jag, likt många gamers med mig har trånat i många år efter VR som är praktisk och ”billig”. Flertalet företag har försökt lansera VR till den breda massan sedan 1990, men misslyckats. Det har tyvärr aldrig slagit igenom och accepterats av allmänheten. Det finns dock goda skäl till detta. Antingen var det inte bra nog, eller så var det skrymmande, dyrt och opraktiskt.

Jag är dock övertygad om att VR denna gång är här för att stanna. We have the technology! Skämt åsido, det tas nu på allvar, det kommer fler och fler spel, man har börjat forska om vad som kallas för ”virtual reality sickness”. På svenska blir det ”VR-sjuka”; det är som åksjuka, och det finns flertalet innovativa metoder att lösa problemet med. Utvecklingen har inte heller avstannat utan accelererats. Datorer och konsoler är starka nog att kunna ge en bra upplevelse, utan att kräva ett dedikerat rum och/eller en hel förmögenhet.

Virtuell verklighet och dess utveckling har börjat ta fart ordentligt.  Det finns dock ännu enbart en handfull VR-headsets på marknaden som är bra. Det finns dock fler företag som är på gång. Exempelvis har vi Starbreeze, ett svenskt företag som på något sätt varit knutet till Uppsala under något stadium.

VR-teknologin idag

Den teknologi som används är olika och spel som fungerar med en VR-modell kanske inte fungerar med en annan VR-modell. Det handlar således inte enbart längre om det är spel kompatibla med PC, Mac, PlayStation och så vidare. Som det ser ut blir det bara ytterligare en variabel att tänka på innan man köper sitt VR-headset. Utöver detta är vissa VR-lösningar gjorda för att du ska sitta, och andra för att du ska stå. Vissa modeller klarar bägge.

Mitt val blev som sagt Sonys Playstation 4 VR-headset. Det är det billigaste* alternativet vad jag vet, men som ändå levererar. För att spela med virtuell verklighet krävs som nämnt inte enbart ett VR-headset, det krävs även en snabb dator (eller konsol). När det gäller PS4 krävs en kamera och två särskilda kontrollers (helst). Sonys headset har lampor på sig, likväl som deras handkontroller har, som kameran läser av för att se hur du rör dig. Andra tillverkare har olika lösningar på hur de ser till att dina rörelser registreras ordentligt.

 

Kan VR, virtuell verklighet hjälpa vid depression genom att stimulera hjärnan?
Lysdioder i bak.
Kan VR, virtuell verklighet hjälpa vid depression genom att stimulera hjärnan?
Lysdioder på sidorna och i fram.

Åter till VR för datorer. Hur snabb datorn måste vara beror på en rad olika faktorer. Vill du spela de senaste spelen med i princip all grafik på ”Max”, alltså där alla effekter tillämpas, såsom skuggor, realistiskt vatten, gräs, och så vidare? Det kan då bli dyrt. Dyrt som i 20,000 kronor, mins

Det finns flera skäl till varför det är så. Det första är att det är extremt viktigt att uppdateringsfrekvensen, som mäts i Hz är hög, samt att din FPS, ”frames per second” ligger stabilt och högt, ofta mellan 90 och 120 Hz (bilder per sekund). När en dator inte är stark nog att driva ett spel börjar det att ”lagga”, alltså släpa efter. Den klarar inte av att visa 90 bilder per sekund. Används VR innebär detta nästan garanterat att du får ”virtual reality sickness”. Jag har aldrig upplevt lagg själv på PS4 med VR, men jag har hört att det kan bli oerhört obehagligt.

* När jag skriver att det billigaste VR-headset är Sonys PS VR-headsetet, då bortser jag ifrån Samsung Gear. Samsung Gear kommer nämligen inte med någon display, istället används din egen mobiltelefon. Du lägger in telefonen, i ditt VR-headset. Telefonen blir då skärmen för ditt headset som ansluts till din dator. Det är tyvärr även en ”låst” lösning där Oculus har en egen marknad där spel säljs som inte är kompatibla med andra VR-headsets. Idén att använda mobiltelefonen på detta sätt är en genialisk lösning är grymt bra, men problemet är dels att enbart ett fåtal från tredje generationens Samsung Gear från 2017 stöds. De telefoner som detta VR-headset stödjer är (enbart från Samsung) Galaxy S6, S7, S8, and Note 5. Har du redan en sådan telefon kostar själva VR-headsetet bara 500 kronor. Det är värt att se över!

Min egen upplevelse av virtuell verklighet

Upplevelsen av virtuell verklighet är helt underbart magisk. Det var min första tanke när jag först började, det var så oerhört grymt häftigt. Det kändes som att jag var inuti spelets värld, inte min egen. Jag vände omkring i rummet och såg den fiktiva världen, som jag ändå uppfattade som verklig. Vore det inte för att jag visste att det var en virtuell verklighet så hade det kunnat vara verkligt. Inte rent grafiskt, utan snarare hur naturligt det var att se sig runt och navigera i den virtuella världen, precis som i den verkliga. Glöm 3D – VR är framtiden!

Nu har jag enbart haft detta headset i cirka en vecka, så nyhetens behag kanske avtar. Jag återkommer om detta! Jag känner mig dock mer öppen efter att jag spelat något i VR. Tankegångar som hamnat som på en loop avtar något. Det känns bra att spela med VR helt enkelt. Problemet är att jag förra veckan höjde min dos på ett av de antidepressiva läkemedel jag tar, så det blir svårt att avgöra vilken effekt VR egentligen haft. Jag känner ändå att det hjälper mot depressionen, och om inte annat så är det även väldigt roligt.

Sedan finns det några nackdelar. Ni som läste om VR:s historia vet att teknologin fortfarande är i sin linda, även om utvecklingen nu går snabbt. Det är många saker som behöver ske innan VR har ”fulländats”. Här handlar det mycket om att få ned priset på VR-headsets i sig, samt priset för en dator som kan hantera VR på en högre nivå. Det är nämligen den största nackdelen idag – grafiken är inte så detaljerad som jag skulle önska. Detta innebär att sekvenser när man vandrar i en djungel fylld av träd och insekter inte blir så effektfull. Insekterna finns inte, trädens blad ser kantiga ut. Träd längre bort ser groteskt fula ut, då deras upplösning på avstånd sänkts för att konsolen ska klara av att rendera det som är närmare dig.

Ett annat problem är att många, inklusive jag själv och mina två kamrater jag spelade med upplever trötthet efter en stund. Det kanske fungerar i 30-60 minuter, men det beror väldigt mycket på spelet.

Sedan finns problematiken med en avsaknad av ordentliga spel. Det är alltid ett dilemma när en ny konsol släpps, och så även nu med VR-headsets. Det faktum att marknaden segmenteras, där olika headsets enbart fungerar med vissa spel hjälper inte utvecklingen av VR. Det blir något av en hönan-eller-ägget situation – ingen vill utveckla spel när användarantalet är lågt. Samtidigt vill konsumenter inte köpa VR om det inte finns några spel…

Det finns andra problem att lösa också, men för tillfället är jag nöjd. Det tycks ha haft en positiv effekt. Då Sonys lösning använder USB och HDMI  Vad som händer de närmaste åren återstår att se.

Digiprove sealCopyright secured by Digiprove © 2017 Erik Sturesson
Acknowledgements: Images are owned by Sony Entertainment.
Some Rights Reserved

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.