Förberedelser inför Litauen försvåras – färskt exempel på misslyckad vård

Jag är mitt upp i förberedelserna inför resan till Litauen, för  det är många saker som ska fall på plats. Jag måste ha mina mediciner, totalt 20 stycken ungefär, många vid behov. Jag måste in för att hämta passet, planera vad som ska packas, och så vidare.

Allting känns så roligt, att få göra någonting positivt, jag är fortfarande väldigt exalterad över det hela. Men, inte ens nu kan sjukvårdens inkompetens hålla sig borta…

Jag kontaktade min vårdcentral, Sävja Vårdcentral, Capio via MinaVårdkontakter för att få mediciner utskrivna. Jag får nämligen Apodos, och den tar slut den 24:e, så jag missar det på en dag och behöver dela medicinerna själv. Jag skrev varför det blev så kort varsel, att det krävs 14 dagars varsel för att få Apodos och därför behöver mediciner utanför Apodosen.

Jag fick en tid den 21:a, till min ordinarie läkare, hen kommer tillbaka från semestern då. Jag svarar då att jag måste ha intyget den 23:e, och om de kan garantera att min ordinarie har tid är det OK.

Men… Jag fick då en tid idag, den 17:e augusti klockan 14:30 till den läkare jag anmält till IVO för flera månader sedan. Han ville emellertid inte träffa mig, förklarade chefen för Sävja VC, som ringde upp mig. Chefen sade dock andra saker också. Han sade nämligen att ”[Läkaren jag anmält till IVO] vill inte träffa dig då du anmält honom till IVO, och även Nikole och mig till viss del”. Det faktum att han tar upp psykologens namn och anmälan, som inte alls har med detta att göra är häpnadsväckande. Det har inget med saken att göra. Ingenting alls. Varför är det relevant att jag anmält chefen? Som chef måste man kunna hantera sådana här saker. Inte denne person. Tänk om alla läkare som arbetar under längre perioder med samma patient skulle bete sig på detta sätt efter en anmälan. Hela avdelningen, exempelvis barnonkologen skulle haverera… Eller så leder det till att föräldrar/barn inte vågar anmäla – vilket är än allvarligare. Ynkligt.

Jag frågar honom: ”Kommer du att kunna vara opartisk i din yrkesutövning som chef i framtiden trots att jag anmält dig till IVO?” Han svarar att, ”vi är alla inte mer än människor” och ”men om man är missnöjd med vårdcentralen kan man alltid byta…”

Jag ringde upp hans chef omedelbart och berättade om detta. Jag förklarade det som sagts och hon lät allt annat än imponerad. Jag fick även några råd från henne, bland annat att jag kan testa och be om att få Apodosen tidigare. Jag fick kontakt med de på Apodos, som hänvisar mig till vårdcentralen. Jag påpekade att det krävs 14 dagars varsel enligt hemsidan, i all skriftlig kontakt men även muntlig. Chefens chef tyckte att jag skulle försöka ändå. Jag kontaktade själv vårdcentralen igen efter att ha talat med chefens chef för att följa dennes råd. När sköterskan ringde till mig klockan 12:40-något hade hon kollat med läkarna att det inte skulle vara några problem. Jag ville avsluta samtalet med att  säga, ”Jag behöver bara ett läkemedel utskrivet, förutsatt att Apodosen tidigareläggs”, men hon ville inte krångla till det så hon avbröt mig… Allt verkade vara frid och fröjd.

Sedan ringer chefen upp mig någon runt 15-16-tiden och säger, ”Vi kan inte ge dig Apodosen tidigare, det krävs 14 dagars varsel”. Han anklagar nu mig för resursslöseri, han säger att de har 10 000 andra patienter. att ta hand om, etc. Han fortsätter och säger att han engagerat flera sjuksköterskor och läkare för detta idag . Och att det är mitt fel. När jag förklarar för honom att det var hans chefs idé att kolla detta med Apodosen blev han förvirrad. Han förstod inte varför jag kontaktat hans chef, och jag förklarade varför. Skälet var att han inte bara tog upp anmälan mot läkaren, utan främst även psykologen, men även att an själv är anmäld. Han är förvirrad och frågar, ”Sa jag det?” Ja, det gjorde du. Han blir väldigt irriterad, och frågar vem jag ringt. Jag säger att jag inte minns namnet, men att jag blev vidarekopplad till någon efter att jag blivit kopplat vidare från ett Stockholmsnumer, någon som skulle återkomma. Då skrattade den självgode idioten och sade, ”Haha, nej det kommer hon inte att göra”. Jag upprepar att, ”Hon sade att hon skulle återkoppla”. Han fnyser och svarade bara att, ”Du får ringa vem du vill”. Jag vet inte vad han menade när han skrattade och sade att hon inte ringer upp mig. Menade.han att chefer på Capio inte tar dessa saker på allvar? Eller trodde han att jag ljög om att ha kontaktat hans chef? Oavsett, jag tillrättavisar honom, jag har förklarat att jag kontaktat hans chef. Är det kanske dags att tagga ner lite? Nej, inte för denna person.

Han ville bara säga en sak innan samtalet var över… Han försökte hålla en föreläsning för mig, om hur många patienter de har, hur jag slösat deras tid och kostat dem resurser. Han säger att jag kanske även vill tänka på dessa övriga patienter. Han försöker att påtala att jag är en självisk människa, med andra ord.. Jag tänker på andra, det gör jag, absolut. Gör han det? Inte direkt. Han försöker oavsett lägga över all skuld på mig. Jag sade åt honom att vården för barncanceröverlevare varit så dålig att han kan sluta med den där skiten, jag är inte intresserad av vad en sådan inskränkt amatör tycker. Skälet till detta? I varenda kontakt med Capio, skriftlig och muntlig ås har jag påpekat att Apodos kräver 14 dagars varsel. Jag frågade enbart vårdcentralen då chefens chef tipsat mig. Oavsett, Han svarar då, ”Det kanske finns ett samband [mellan den dåliga vård vi barncanceröverlevare får och detta]?” Menar han att jag får dålig vård för att jag ställer krav? Eller för att andra snor resurser från mig? Jag frågade vad han menade, men han svarade inte. Oavsett vad så är det fel, barncanceröverlevares dåliga vård har handlat om prioriteringar. Han var väldigt irriterad oavsett och sade riktigt ilsket att han själv skulle ringa upp sin chef. Hon hade lovat att återkoppla med mig, men det blev aldrig av idag. Jag ringde upp även jag efter samtalet, men då var det upptaget, sannolikt hann han före att ringa upp sin chef. Det ska bli intressant att se vad som händer. Han ringde mig igen för att dubbelkolla några saker någon halvtimme senare, och sade inget alls utöver medicinerna jag behövde.

Jag har gjort allting korrekt från början, men de avböjde att ta emot mig då jag anmält läkaren till IVO. Det är olyckligt att det blev kort varsel, men det är inte något jag rår över. Jag ska ha samma möjlighet som alla andra att resa, och åtta arbetsdagars varsel är inte orimligt, med tanke på detta extrema scenario.  Jag har hela tiden påpekat att det är 14 dagar som gäller för Apodos, men chefens chef tipsade mig att försöka. Hade chefen för Sävja VC inte varit partisk och inte sett dessa anmälningar som personliga angrepp hade det fungerat utmärkt. Istället lägger han all fokus på det, och får det att verka som jag gjort något fel genom att anmäla.

För att summera. Jag blev kontaktad 11:e augusti och fick förfrågan om jag vill åka till Litauen för YCE, jag svarade ja. På söndagen den 13:e augusti skickar jag en förfrågan till mina vårdkontakter för att få recept, samt ett eventuellt intyg inför resan, senast den 23:e. (Ordagrant påpekade jag att skälet till att jag behöver mediciner på sidan av Apodosen var att jag måste meddela Apodos om min resa 14 dagar i förväg vilket jag ju inte kunde.). Jag fick svar två dagar efter, den 15:e där sköterskan sade att min ordinarie läkare återkommer från semester den 21:a. Jag skriver tillbaka och säger att det är OK, men att jag måste få mina mediciner den 23:e augusti. Om min läkare mäktar med detta precis efter semestern fick de avgöra. Jag fick då en tid till den läkaren jag anmält till IVO. Jag blir uppringd av en chef som är otroligt oprofessionell och aggressiv, han säger att de inte är i servicebranschen, eller någonting. Jag vet inte vad han menade där, men det var i anslutning med att jag sagt att jag måste ha medicinerna senast den 23:e. Har jag inte samma rätt att reas? Jag ringer upp chefen för att klaga, jag får tips att kolla med Apodos. Jag kollar med Apodos, de hänvisar till vårdcentral. Jag påpekar återigen att man måste ha 14 dagars varsel, men att jag talat med chefens chef, som tipsade mig om att kolla detta. Hon verkade ha svårt att förstå situationen dock. Sjuksköterskan skulle kolla med läkarna om det var möjligt att få Apodos, och ringa upp. Hon ringde innan 13:00 för att säga att det fungerar. bra. Runt 15-16 ringer chefen upp och anklagar mig för att slösa på deras resurser, att jag hindrar andra patienter att få hjälp. Det var de som avbokade tiden med läkaren, chefen var otrevlig (inte första gången), jag påpekade hela tiden den här gränsen på 14 dagar.

Aja, detta är ingenting som jag låter förstöra resan. Det är tvärtom nu, till och med. Jag har fått ett färskt exempel på misslyckad svensk sjukvård. Hur långt idioter som dessa kan klättra i svensk sjukvård.

Tack, ”chefen” på Sävja VC för ditt bidrag till mitt ”idiotiska saker som sagts till mig i vården”-citatarkiv! /facepalm

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.