Capio: För att undvika straffavgift vid plötslig sjukdom måste besöka VC

Svaret

Jag gör ett nytt inlägg för detta då jag anser att det är viktigt att detta kommer fram. Har du inte läst det tidigare inlägget, läs detta först. Innan jag går vidare till mejlet vill jag verkligen framhäva denna del av svaret.

Varje medborgare måste själv ansvara för att inte smitta ned sina medmänniskor med potentiellt allvarlig sjukdom. Även om det medför en kostnad. Som t ex karensdagen för den som är anställd, kostnad till sin frisör trots att man inte blev klippt eller avbokningsavgiften/resekostnaden för den som inte kunde åka på sin resa.

Citerat från En Chef på Capio VC

Capio må vara privatägda, men de driver fortfarande en vårdcentral! Chefen jämför alltså med frisörer och resebolag…

Detta är mejlet från en ansvarig chef på Capio i sin helhet, med mina egna argument. Det chefen skrivit är i vanlig form och det jag skrivit är inom klamrar och med feta bokstäver. Jag hoppas detta underlättar något. Jag föredrar att skriva det separat men

Hej Erik,

Bokade besökstider debiteras/faktureras i enlighet med det regelverk för patientavgifter som Region Uppsala fastställt. Detta finns att ta del av på våra vårdcentraler och på 1177.se. Eftersom vi gärna ser att alla besökstider utnyttjas effektivt är vi angelägna om att i god tid få reda på om man inte kan komma på sin bokade tid. Då kan vi hjälpa nån annan på den tiden.  Det tjänar alla på. [Hur många patienter kan en läkare som blivit sjuk behandla? Inga. Med andra ord är detta kortsynt. Sjuka människor ska inte uppmuntras att gå till läkartider när de är sjuka för att de inte har råd med straffavgifter…] För att uppmuntra alla till att verkligen avboka i tid om man får förhinder så finns beslut om att icke avbokade tider ska faktureras. Anledningen till att man uteblev eller avbokade kan vi inte ta på oss att värdera olika mellan olika patienter, utan samma gäller för alla. Att hantera det annorlunda skulle riskera leda till ojämlik vård. [Detta är en bra tanke – alla ska ha rätt till lika vård. Förutom att så inte är fallet. Bland annat får patienter med psykiska problem sämre vård än patienter utan psykiska problem – dels enligt Socialstyrelsen, men även av egen erfarenhet. Vi är inte de enda som får sämre behandling – här kan ni läsa Socialstyrelsen 182 sidor långa analys om hur den vård som tillhandahålls ofta är extremt ojämlik. Det stannar dock inte här; hela systemet är byggt utan jämlikhet i åtanke. Vi prioriterar vissa patienter över andra. Som barncancerpatient fick jag en helt annan behandling än när jag nu är vuxen och läggs in på sjukhus. Visst är det så att det är skillnad mellan tillgång till vård och att få vård som inte behövs, jag vill emellertid bara påpeka att olika patientgrupper blir behandlade olika. Diabetiker behöver inte betala för hjälpmedel, exempelvis. Detta är ingenting dåligt – det handlar om att prioritera. Problemet är att de som har mest att förlora är de som är riktigt sjuka, dels då de har många läkartider, men även blir sjuka oftare. Bara för att vissa inte bryr sig om sina läkartider får de sjuka lida.

Om personalen i kassan uppmanat dig att komma på dina tider trots t ex influensa eller kräksjuka så är det fel. Varje medborgare måste själv ansvara för att inte smitta ned sina medmänniskor med potentiellt allvarlig sjukdom. Även om det medför en kostnad. Som t ex karensdagen för den som är anställd, kostnad till sin frisör trots att man inte blev klippt eller avbokningsavgiften/resekostnaden för den som inte kunde åka på sin resa. [Min frågeställning var här: ”För att slippa att betala straffavgift, måste jag då komma upp och betala för den (som är gratis då jag har frikort)?” Svaret här är: JA, om du inte vill smitta andra, då får du vara hemma och ta smällen ekonomiskt. Återigen, det är de mest utsatta som detta slår mot hårdast. Samtidigt sitter Capio, som flera år tillbaka ”skatteplanerade”, om inte ett finare namn för skattefusk så är det rakt igenom omoraliskt och själviskt; suger alla resurser från allmänna medel, och ger inget tillbaka. Vampyrer, parasiter. Kanske har de börjat betala skatt ordentligt, jag vet inte, men de tjänar alltjämt en massa pengar. Ändå är det den sjuke som får lida.]

Du fick denna gången dubbla fakturor då det var två besök som inte blev av. Det känns onödigt hårt. Ta med dig fakturorna till kassan så ber jag kassapersonalen stryka den ena. [Kan även skrivas som: ”Jobbigt att du mådde så dåligt att du inte kunde komma till två besök; straffet för att du blev sjuk är kanske lite väl hårt, du behöver bara straffas en gång för att du blev sjuk.” Jättesnällt, men vänta lite… Nu har chefen skrivit om jämlikhet, bestämmelser och så vidare. Det visar sig plötsligt att det går att stryka en avgift, om man vill. Kan man stryka en tid, varför kan man inte göra det med två? Det går, självfallet. Jag har mina teorier varför detta inte gjordes. Landstinget har mycket riktigt en policy att uteblivna besök ska debiteras, men som sagt har detta inte inträffat tidigare, annat än vid en privat vårdcentral.]

Vårdcentralen får själva avgöra hur det ska hanteras. Vill de ha patienter som kommer in sjuka för att slippa avgifter, eller minimera smittorisken?

 

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.